ההיסטוריה של הגרפיטי – מה זה גרפיטי ואיפה הוא התחיל?

מציורי מערות ועד לציורי רחוב אמנותיים – לגרפיטי יש עבר מרתק שמרבית האנשים לא מודעים אליו. מה שנחשב כיום לאמנות לכל דבר התחיל לפני אלפי שנים, ועבר לא מעט תמורות לאורך השנים. אם אתם אוהבים אמנות לא שגרתית, המאמר הבא יגלה לכם את ההיסטוריה של הגרפיטי, וכיצד היא התפתחה לצורתה הנוכחית.

ההיסטוריה של הגרפיטי

ההתחלה של ציורי רחוב

פירושה המילולי של המילה גרפיטי היא "כיתוב, ציור או צביעה על קירות או משטחים של מבנים". למרות שאנשים רבים רואים באמנות רחוב הזו אמנות מודרנית, היא מתוארכת אלפי שנים אחורה. הציורים הראשונים מהסוג הזה היו עוד בזמנים פרהיסטוריים: במערות לסקו בצרפת נמצאים כמה מציורי המערות המפורסמים בעולם.

לציורים האלה הייתה מטרה פרקטית: חלק מהחוקרים מאמינים שהציורים נועדו להלל ציד מוצלח. אחרים טוענים שציורי מערות היו חלק מטקסים שנודעו להגדיל את סיכויי ההצלחה של ציידים.

הציורים האלה שרדו במשך אלפי שנים, והם מראים עד כמה אמנות היא דבר עתיק. ממערות ציורי קירות עברו לאתרי הנצחה וקירות; בזמנים עתיקים, הרומאים חצבו ציורים באתרים שונים. הציורים האלה היו שונים מהגרפיטי היום. אלה שעסקו באמנות הזאת הנציחו מילות אהבה, אג'נדות פוליטיות וגם מחשבות על נושאים מסוימים.

בפומפיי נמצאו ציורים ומשפטים מיוחדים, שהונצחו בהתפרצות הר הגעש בעיר. זה אולי יפתיע אתכם, אבל אחד מיצירות הגרפיטי הנודעות בפומפי דיברה על… פרוצה! ישנה הקדשה שלמה על אשת ליהל בשם "נובלה פרימיגניה" שהייתה ידועה ביכולות שנויות המחלוקת שלה. לפי הכתובת העתיקה, נובלה הייתה בביקוש מתמיד, וכנראה שמישהו הרגיש צורך להנציח את יכולותיה בהקדשה נצחית.

גרפיטי - ציורי רחוב

גרפיטי במלחמת העולם השנייה

עכשיו נדלג קצת קדימה מזמנים עתיקים לזמנים קצת יותר מודרניים. כיתובי הגרפיטי נמצאים בשטח כבר אלפי שנים, והם המשיכו להתפתח לאורך המאות. במלחמת העולם השנייה חיילים רבים כתבו משפטים על משטחים שונים כדי להראות שהם היו שם.

משפטים רבים היו מלווים בשרטוטים קטנים, כשאחד הנפוצים ביותר היה אדם קטן שבצבץ מעל הכיתוב. באופן הזה החיילים יכלו לשמור על קשר עם אלו שבאו אחריהם, וגם כדי להרגיש שרואים אותם. נשמע לכם מוכר?

המטרה הזו היא חלק גדול מהגרפיטי המודרני, שנועד ברובו להשאיר חותם במקומות רבים ככל שניתן.

מתי התחיל הגרפיטי

גרפיטי מודרני: התפתחות הגרפיטי ביובל האחרון

ממלחמת העולם השנייה באירופה, הגרפיטי התחיל לזלוג למקומות אחרים בעולם, ובייחוד לארצות הברית. בשנות ה-60 של המאה הקודמת החלו לצוץ כתובות גרפיטי שצוירו על ידי אמנים שונים. האמנים האלו התמקדו בכתיבה של משפטים, והם הושפעו במידה ניכרת מהעלייה בפופולריות של מוזיקת ההיפ-הופ באמריקה.

הכיתובים התחילו להופיע ברכבות תחתיות, קירות של מבנים ואפילו גשרים. משם הדרך לגרפיטי המודרני הייתה קצרה ומהירה. הפיתוח של צבעי תרסיס אפשר לאמני גרפיטי לרסס ציורים וכתובות על משטחים שונים, ומוזיקת הרוק השפיעה על הגל הבא של אמנות הגרפיטי.

הציורים האלו המשיכו להתפשט לאזורים שונים בעולם, ולהתפתח בקצב ייחודי. אט אט נוצרו תבניות לריסוס גרפיטי על ידי שני אמני גרפיטי נודעים בצרפת – בלאק לה רט וג'ף ארוסול. מניו-יורק ועד סידני, אוסטרליה, היה אפשר לראות כתובות שרוססו בצבע על תבניות מוכנות מראש.

ההתפשטות של גרפיטי ברחבי העולם עוררה לא מעט מחלוקת; האמנות הזאת נתפסה כהשחתה של רכוש ציבורי ופרטי, וזה לא מפתיע למה: אמני גרפיטי ריססו כתובות שונות בלי אישורים, והיו כאלה שנעצרו בגלל פעילותם.

הפופולריות ההולכת וגוברת של גרפיטי הפכה אותה לאמנות מחאה ייחודית, והתפתחו תת-ז'אנרים רבים לגרפיטי – מאמריקה ועד המזרח הרחוק. האמנות הזו הפכה לחלק בלתי-נפרד מתנועות רדיקליות, ומחאות פוליטיות רבות לוו בכתובות גרפיטי מחאתיות.

גרפיטי

גרפיטי במאה ה-21: מה עכשיו?

גרפיטי עבר שינויים רבים לאורך השנים: מאמנות עתיקה, לתזכורת על מאבקים של חיילים, ועד לצורת מחאה – כיום גרפיטי מוגדר כאמנות לכל דבר. ומה היום? מקומות רבים בעולם הכירו בחשיבות התרבותית של גרפיטי, והם מיסדו את האמנות הזו. כיום ישנם אמני גרפיטי נודעים בכל רחבי העולם שמציירים כתובות שונות תמורת תשלום.

יש גם את אלה שבוחרים ליצור גרפיטי בלי תשלום, ועושים זאת כחלק ממאמצים לשפר את הנראות של שכונות רבות בעולם. כדי ליצור אמנות שמחזיקה מעמד, אמני גרפיטי רבים משתמשים בתוכנות עיצוב כדי לתכנן מראש איורים וכתובות, ולרסס יצירות אמנות לכל דבר.

גרפיטי מהווה אמנות רחוב ייחודית שעברה שינויים רבים לאורך המאות. הכתובות האלו הפכו לסטנדרט ברחבי העולם, והן מקשטות רחובות רבים בצורה צבע. גרפיטי הפך לממוסד במידה רבה, אך הוא לא איבד מהקריצה הנועזת שלו; האופי המחתרתי של גרפיטי לא נעלם, ועדיין אפשר לראות כתובות לא מורשות שצצות במקומות שונים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב telegram
Telegram
[elementor-template id="5789"]